Bland det svåraste

Djup rubrik va? men jag tänkte snacka socker.
 
Har bestämt mig för att inte äta något socker, mest för att det är så förbenat onyttigt. Men det är ju heeeelt sjukt hur svårt det är!!
Inte för att jag har ett extremt sockersug, för det känner jag inte av direkt. Men för att det finns socker i banne mig allt. De smyger ner det i allt från din juice som du älskar att dricka på morgonqvisten, till vinägretten som är så himla god att ringla över salladen.
 
Och let's be honest, det händer inte allt för ofta att man känner sig hurtig nog att göra typ vinägretten själv från scratch.
 
Nu tänker du nog; men va fasiken vi behöver ju lite socker för energin, så tramsigt. Men ack så fel du har!
DET FINNS INGEN VETENSKAPLIG BEVISNING punkt.
Look it up, gärna här eller här.
 
Så klart är det direkt omöjligt att inte äta något socker alls, eftersom det finns naturligt i frukt och andra råvaror.      
 
-Även frukt ska man hålla sig från att överdosera-
 
Men det är ju synd att inte få äta allt som man så väl känner till, asså godis, ärligt, man måste ju få unna sig godis. Det är ju för he***te ens mänskliga rättighet att få äta godis! och smaksatt yoghurt, och dina flingor som du käkat sen du va liten.
 
Men när du väl har släppt ditt krampaktiga grepp om denna trygga snuttefilt, märker du att du inte behöver den.
 
Sen kommer den bistra sanningen att det är rackarns dyrt att inte äta socker. Kolla liksom vad en box kalas puffar med en volym på ca 1 kg kostar jämfört med en liten paulún müsli på knappa 500g. Det är ju galenskap. Men snälla, du måste ju ändå, med lite eftertanke, se hur det gynnar dig att lägga lite mer kosing på din hälsa. Annars kan jag lägga upp två fattiga punkter för dig så du får igång tankeverksamheten.
 
  • Du blir oftast nöjd med bara en skål med kvarg och müsli.
    -när du lätt slukar 3-4 skålar med mjölk+sockerflingor
  • Du känner dig lagom mätt och håller din energi längre med en sallad+kyckling+en klick creme fraiche som lunch.
    -istället för några skivor lingongrova med ost, sista vaniljyoggi-slatten och ett glas saft. Du får en sjuhelvetes kick, men dalar bara en halvtimme senare.
 
Ett liten tips jag har är att bli en innehållsförtecknings-junkie, jag läser verkligen på alla förpackningar. Är där socker i så väljer jag något annat.
 
Du får supergärna komma med argument eller andra tips om du är på samma linje som jag.
 
Stay sweet fellow people
(men utan socker)
 
 
 
Allmänt | |
Upp